Τρίτη 7 Απριλίου 2020

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΒΟΛΟΥ-ΜΗΛΕΩΝ


Βιομηχανικό Δελτίο Απογραφής - Ομάδα ΒΙ.Δ.Α.
Καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς.
Όνομα:   ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ  ΒΟΛΟΥ-ΜΗΛΕΩΝ
Είδος:     Υποδομές
Αρχική Χρήση: Σιδηροδρομικό/τροχιοδρομικό δίκτυο
Εξοπλισμός:   Σώζεται
Κατάσταση:   Επανάχρηση
Επανάχρηση:  Τουριστική Χρήση
Περιοχή: ΒΟΛΟΣ - ΠΗΛΙΟ
Πληροφορίες:
Πηγή : carte-postale με τίτλο "ΠΗΛΙΟ/ΜΗΛΙΕΣ-ΤΟΤΡΕΝΑΚΙ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ",
Φωτογραφία Μ.Πόρναλης, "PORNALIS" PUBLICATIONS, κωδ.172
αρχείο Ηρ.Φασουράκης 
Πρόκειται για τον ιστορικό σιδηρόδρομο Βόλου-Μηλεών, που η κατασκευή άρχισε το 1892, με πρώτο το κομμάτι μέχρι τα Λεχώνια, για να παραδοθεί τελικά το 1896. Το υπόλοιπο κομμάτι μέχρι τις Μηλιές κατασκευάστηκε στη συνέχεια, για να τεθεί σε λειτουργία το 1903.
Η σύμβαση που υπογράφηκε το 1892 από τον Υπουργό Εσωτερικών Γ.Ν. Θεοτόκη και εκπροσώπους της Εταιρείας Θεσσαλικών Σιδηροδρόμων προέβλεπε αρχικά μόνον την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου - Λεχωνίων, έργο που ξεκίνησε στις 24 Μαρτίου 1894. H γραμμή, μήκους 12 χλμ,. εγκαινιάστηκε τον Οκτώβριο του επόμενου έτους, και ενώ τη διεύθυνση της εταιρείας είχε πλέον αναλάβει ο Ιταλός μηχανικός Evaristo de Chirico, πατέρας του μεγάλου ζωγράφου Giorgio de Chirico.

Το τρενάκι του Πηλίου παρουσιάζει μοναδικό ιστορικό και τεχνολογικό ενδιαφέρον τόσο για τη λιλιπούτεια (πλάτους μόλις 0,60 μ.) γραμμή του όσο και για τα μεγάλα για την εποχή τους τεχνικά έργα (γέφυρες, σήραγγες, αναλήμματα) που εκτελέστηκαν κατά την κατασκευή αυτής. Οι σταθμοί (ο υφιστάμενος από το 1884 σταθμός του Βόλου, που αποτελούσε την αφετηρία του, και οι υπόλοιποι που κατασκευάστηκαν κατά μήκος της διαδρομής), έχουν μεγάλο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον και το τροχαίο υλικό είναι μοναδικό για την Ελλάδα.

Συνδέοντας το εμποροβιομηχανικό κέντρο του Βόλου με τα χωριά του Νότιου Πηλίου, το τρενάκι του Πηλίου, ο «μουντζούρης» ή «θεριό», αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την περιοχή. Η λειτουργία του σταμάτησε το 1971. Το 1985 το σύνολο των κτηρίων, εγκαταστάσεων, τεχνικών έργων και τροχαίου υλικού χαρακτηρίστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο (Υ.Α. ΥΠΠΕ/ΔΙΛΑΠ/Γ/20387/1282/6-5-1985 - ΦΕΚ 322/Β/24-5-1985). Το 1996 επαναλειτούργησε στο τμήμα Άνω Λεχωνίων - Μηλεών σαν τουριστικός σιδηρόδρομος.

================================
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από την Περιφέρεια Θεσσαλίας η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) για τη λειτουργία της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Βόλος - Μηλιές με καταληκτική ημερομηνία 2 Φεβρουαρίου 2016.
Συγκεκριμένα η αρχή του έργου ορίζεται στη θέση του Σ.Σ. Βόλου, εντός της πόλης του Βόλου (οδός Γρ. Λαμπράκη). Από αυτό το σημείο, η σιδηροδρομική γραμμή ακολουθεί ανατολική πορεία μέχρι τον οικισμό Μηλιές.
Η σιδηροδρομική γραμμή Βόλου - Μηλεών έχει συνολικό μήκος από το Μηχανοστάσιο γραμμής Πηλίου στο Σταθμό Βόλου (υψόμετρο +2,72μ) μέχρι τους τερματικούς προσκρουστήρες (ταμπόνια) στο Σταθμό Μηλεών (υψόμετρο +284μ) περί τα 28,3 χλμ.
Οι σιδηροτροχιές έχουν τυπικό μήκος 9μ. υπάρχουν όμως και βραχύτερες σιδηροτροχιές μήκους 8,90 και 8,82 μ. για την αναπλήρωση των διαφορών μήκους μεταξύ της εσωτερικής και εξωτερικής σιδηροτροχιάς στις καμπύλες.
Η γραμμή θα έχει πλάτος 60 εκατοστά και δεν υφίσταται καμία επιπλάτυνση στις καμπύλες.
Η επιτρεπόμενη ανώτατη ταχύτητα διέλευσης λόγω γεωμετρίας γραμμής κυμαίνεται από 20 έως 30 χλμ/ώρα.
Η μέγιστη κατά μήκος κλίση της γραμμής είναι 30‰ επί μήκους 286μ κατά μέγιστο.
Η γραμμή Βόλου - Μηλεών μπορεί να διακριθεί σε δύο τμήματα:
  • Το πεδινό τμήμα Βόλος - Ανω Λεχώνια.
  • Το ορεινό τμήμα Ανω Λεχώνα - Μηλιές.
Σήμερα λειτουργεί το ανατολικό τμήμα της γραμμής, από Ανω Λεχώνια έως Μηλιές μήκους 15χλμ., ενώ στην παρούσα φάση δεν προβλέπεται άμεσα η εκμετάλλευση της γραμμής εξ ολοκλήρου, παρά μόνο εργασίες συντήρησης του μη εκμεταλλεύσιμου τμήματος (Σ.Σ. Βόλος - Σ.Σ. Ανω Λεχωνίων).
Με απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού (ΦΕΚ 322Β/24-5-1985) χαρακτηρίστηκε ιστορικό διατηρητέο μνημείο, που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία.
Μικρό τμήμα του έργου (τα τελευταία 170μ. περίπου) χωροθετείται εντός περιοχής του δικτύου Φύση 2000. Η κατάσταση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος στην περιοχή μελέτης αλλά και στην ευρύτερη περιοχή χαρακτηρίζεται ως πολύ καλή. Κατά τη μέχρι σήμερα λειτουργία της γραμμής, δεν έχουν παρατηρηθεί ή καταγραφεί σημαντικά προβλήματα.
Τα σημαντικότερα θέματα που απασχολούν σε αυτές τις περιπτώσεις, έχουν σχέση κυρίως με την ασφαλή μετακίνηση, τον παραγόμενο σιδηροδρομικό θόρυβο και δονήσεις από την κίνηση των συρμών.
Σχετικά με το πρώτο ζήτημα της ασφάλειας, σύμφωνα με στοιχεία ατυχημάτων του ΟΣΕ, για το χρονικό διάστημα από το 2004 έως το 2012, δεν συνέβη κανένα σημαντικό ατύχημα και αυτό βέβαια έχει σχέση με το γεγονός της κίνησης των συρμών με χαμηλές ταχύτητες.

Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί και στάσεις του υπό εξέταση έργου είναι:
• Σ.Σ. Βόλου, Χ.Θ. 0+000
• Στάση Κωλέττη, Χ.Θ. 0+850
• Στάση Ορμινίου, Χ.Θ. 1+000
• Στάση Φιλελλήνων Χ.Θ. 1+500
• Στάση Βλάχαβα, Χ.Θ. 1+970
• Στάση Αναύρου, Χ.Θ. 2+867
• Στάση Τσιμέντα, Χ.Θ. 5+300
• Στάση Αγριάς, Χ.Θ. 7+800
• Σ.Σ. Αγριάς, Χ.Θ. 8+300
• Στάση Κάτω Λεχωνίων, Χ.Θ. 10+920
• Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων, Χ.Θ. 12+430
• Σ.Σ. Άνω Γατζέας, Χ.Θ. 18+780
• Στάση Αγ. Τριάδας, Χ.Θ. 20+330
• Σ.Σ. Ογλάς, Χ.Θ. 23+430
• Στάση Αργυραίικα, Χ.Θ. 24+200
• Σ.Σ. Μηλεών, Χ.Θ. 28+216
Από την αξιολόγηση των αναφερόμενων στα ΓΠΣ, ΖΟΕ και ΡΣ Βόλου διαπιστώνεται ότι το υπό εξέταση έργο δεν έρχεται σε αντίθεση με τις θεσμοθετημένες χρήσεις γης των τομεακών περιφερειακών και τοπικών Χωροταξικών Σχεδίων.


Βιβλιογραφία-Πηγές:




Όνομα καταγραφέα*:  ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΡΗΣ , ΙΩΣΗΦ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΙΑΝΟΣ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΖΑΒΑΛΙΑΝΓΚΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΑΘΕΝΑΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΩΡΑΪΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΓΚΑΒΑΡΝΤΙΝΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΖΝΤΑΡΙΔΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΔΑΝΙΗΛ, ΗΡΑΚΛΗΣ ΦΑΣΟΥΡΑΚΗΣ
Ημερομηνία καταγραφής**: 04-04-2020
7* αυτός που εντόπισε/φωτογράφισε/αποδελτίωσε/κλπ.
**ημερομηνία που έγινε η καταγραφή/φωτογράφηση/αποδελτίωση/κλπ.
***οι φωτογραφίες και οι χάρτες συμπληρώνονται εκτός δελτίου και κάτω από αυτό.
Ευχαριστούμε για τη συνεισφορά σας στην καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς





σταθμός Βόλου, φωτο Ηρ.Φασουράκης 07-2018
θέση Σταθμού Βόλου - λειτουργεί (39°21'51.2"N 22°56'13.5"E)
================================================





























































Η παρούσα μελέτη είναι από το αρχείο του κου Δ.Τσιάνου 
===============================================

ίχνη γραμμης στο παραλιακό πάρκο του Αγ.Κωνσταντίνου
ίχνη γραμμης στο παραλιακό πάρκο του Αγ.Κωνσταντίνου,
εδώ τρίγωνο διαχωρισμού κατεύθυνσης 
ίχνη γραμμης στο παραλιακό πάρκο του Αγ.Κωνσταντίνου,
περιστροφική πλάκα 
θέση περιστροφικής πλάκας πάρκου Αγ.Κωνσταντίνου (39°21'22.2"N 22°57'19.2"E)
===============================================
Γέφυρα Αναυρου,
φωτογραφικό αρχείο κου Ι.Μωραϊτόπουλου 11-06-2016
Γέφυρα Αναύρου, Πηγή google maps
Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών",
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, αρχείο κου Δ.Τσιάνου
θέση γέφυρας Αναύρου (39°21'02.3"N 22°57'52.1"E)
===============================================

σταθμός Αγριάς, Πηγή : ΤΡΑΙΝΑΚΙ ΠΗΛΙΟΥ. ΜΑΓΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ
ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΑΠΟΣΤΟΛΕΡΗ
 ,
ΒΙΝΤΕΟ ΙΩΣΗΦ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, 24-12-2019
θέση σταθμού Αγριάς (39°20'20.2"N 23°00'49.5"E)
===============================================

γέφυρα του χειμάρου Βρύχωνα, Πηγή : ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΤΡΑΙΝΟ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΚΑΝΑΛΙ ΒΟΥΛΗΣ 2002
Η γέφυρα του Χειμάρου Βρύχωνα είναι η πρώτη γέφυρα οπλισμένου σκυροδέματος που 
έγινε στην Ελλάδα. Κατασκευάστηκε το 1917 σε αντικατάσταση μεταλλικής.
Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", 
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 39

Από την ανακοίνωση του καθ. Θ. Τάσιου και των συνεργατών του στο 10ο Ελληνικό συνέδριο σκυροδέματος (ΤΕΕ, 23-25 Ρόδος, Οκτωβρίου 1991)
Πηγή : 
Η Μαγνησία Στο Πέρασμα Του Χρόνου
γέφυρα του χειμάρου Βρύχωνα, Πηγή : ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΤΡΑΙΝΟ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΚΑΝΑΛΙ ΒΟΥΛΗΣ 2002

θέση γέφυρας Βρύχωνα (39°19'57.9"N 23°02'00.3"E)
===============================================

σταθμός Ανω Λεχωνίων.
Πηγή : ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΤΡΑΙΝΟ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΚΑΝΑΛΙ ΒΟΥΛΗΣ 2002
θέση σταθμού Ανω Λεχωνίων (39°19'31.5"N 23°03'13.9"E)

===============================================
γέφυρα χειμάρου Κουφάλα, 3-τοξη λιθόκτιστηΠηγή : ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΤΡΑΙΝΟ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΚΑΝΑΛΙ ΒΟΥΛΗΣ 2002
γέφυρα χειμάρου Κουφάλα, 3-τοξη λιθόκτιστη από το google maps, 
Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", 
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 48

0+286 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

λιθόκτιστη ενέρια πεζογέφυραΠηγή : ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΤΡΑΙΝΟ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΚΑΝΑΛΙ ΒΟΥΛΗΣ 2002
λιθόκτιστη ενέρια πεζογέφυρα από το google maps, Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 48
θέση λιθόκτιστης εναέριας πεζογέφυρας  (39°19'25.8"N 23°03'47.1"E)
0+750 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

Γέφυρα χειμάρου Μαλάκι, λιθόκτιστη 3 τόξωνΠηγή : ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΤΡΑΙΝΟ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΚΑΝΑΛΙ ΒΟΥΛΗΣ 2002
Γέφυρα χειμάρου Μαλάκι, λιθόκτιστη 3 τόξων από το google maps,  Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 48
θέση γέφυρας χειμάρου Μαλάκι (39°19'24.0"N 23°04'06.9"E)
1+438 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

γέφυρα χειμάρου Καλόρεματος, λιθόκτιστη 5 τόξων, 
Πηγή : ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΤΡΑΙΝΟ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΚΑΝΑΛΙ ΒΟΥΛΗΣ 2002

γέφυρα χειμάρου Καλόρεματος, λιθόκτιστη 5 τόξων, 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 10-2018

γέφυρα χειμάρου Καλόρεματος, λιθόκτιστη 5 τόξων, 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 10-2018

γέφυρα χειμάρου Καλόρεματος, λιθόκτιστη 5 τόξων, 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 10-2018
θέση γέφυρας χειμάρου Καλόρεματος, (39°19'11.8"N 23°04'46.6"E)
3+269 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================


Γέφυρα χειμάρου Διορεύματα, λιθόκτιστη 2 τόξων από το google maps, Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 49
4+169 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

Πηγή google map, αρχείο κου Λ.Σωτήριου, 04-2019
Γέφυρα χειμάρου Μαλτέζου, λιθόκτιστη 2 τόξων από το google maps, 
Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 49
6+077 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

Σταθμός Άνω Γατζέας,
Πηγή google maps, αρχείο Ivan Radnev, 10-2016
Σταθμός Άνω Γατζέας, 
Πηγή google maps, αρχείο Λαζ.Τ. 08-2016
θέση Σταθμού Άνω Γατζέας, (39°19'19.7"N 23°05'38.2"E)
6+231 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

1η λιθόκτιστη ενέρια πεζογέφυρα μετά τον σταθμό της Ανω Γατζέας,
από το google maps, αρχείο Ivan Radnev, 10-2016
1η λιθόκτιστη ενέρια πεζογέφυρα μετά τον σταθμό της Ανω Γατζέας, 
από το google maps, αρχείο Λ.Σωτήριος, 04-2019
θέση 1ης λιθόκτιστης γέφυρας,
μετά τον σταθμό της Ανω Γατζέας, (39°19'18.3"N 23°05'41.6"E)
6+321 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

1η σήραγγα μετά τον σταθμό της ¨Ανω Γατζέας 61μ.,
φωτο Ηρ.Φασουράκης 17-02-2018
1η σήραγγα μετά τον σταθμό της Ανω Γατζέας 61μ.,  από το google maps, αρχείο Ν.Ζαλόνης, 07-2017
είσοδος από Βόλο (39°19'19.3"N 23°05'43.5"E)
6+375 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

Γέφυρα χειμάρου Παγαδέϊκα, λιθόκτιστη μονότοξη από το google maps, 
Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 50
6+467 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

2η λιθόκτιστη ενέρια πεζογέφυρα μετά τον σταθμό της Ανω Γατζέας, 
από το google maps, αρχείο Α.Γουρδούκης, 05-2019
μετά τον σταθμό της Ανω Γατζέας, (39°19'16.5"N 23°05'49.4"E)
6+583 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

Γέφυρα λιθόκτιστη από το google maps, 
Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 50
7+140 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

στάση Αγ.Τριάδα, πηγή google maps
θέση στάσης Αγ.Τριάδας, (39°19'02.7"N 23°06'25.8"E)
7+757 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

γέφυρα χειμάρου Μαυροειδή, λιθόκτιστη 3 τόξων, 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 02-2019

γέφυρα χειμάρου Μαυροειδή, λιθόκτιστη 3 τόξων, 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 02-2019

γέφυρα χειμάρου Μαυροειδή, λιθόκτιστη 3 τόξων, 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 02-2019
8+875 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

2η σήραγγα μήκους 34μ. από το google maps, 
Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 50
είσοδος από Βόλο (39°19'14.4"N 23°06'38.9"E)
9+106 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================


Γέφυρα χειμάρου Γαλατσίδα, λιθόκτιστη 1 τόξου, Πηγή google maps, 
Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 50
9+815 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

πεζογέφυρα λιθόκτιστη, Πηγή google maps, 
Πηγή : Ν.Τρίμμης-Γ.Ταμίας, "Μελέτη επαναλειτουργίας τραίνου Βόλου-Μηλεών", ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, σελ. 50
10+426 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

στάση Πινακατών (Ογλά), 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 04-2019
10+820 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================


λιθόκτιστη πεζογέφυρα Πινακατών (Ογλά), 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 04-2019
10+884 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

γέφυρα χειμάρου Καϊκάλα, λιθόκτιστη 3 τόξων, 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 04-2019
11+334 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

στάση Αργυραίικα, Πηγή : google maps
θέση στάσης Αργυραίικα(39°18'54.9"N 23°07'48.8"E)
11+620 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

πεζογέφυρα Αργυραίικων, λιθόκτιστη, 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Γ.Καζνταρίδη, 10-2018
12+059 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά 
Πηγή : google maps, αρχείο κου Olivier Mondet, 08-2018

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά
φωτο Η.Φασουράκης, 30-04-2017

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά
αντικραδασμικό πέλμα 
φωτο Η.Φασουράκης, 30-04-2017

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά
φωτο Η.Φασουράκης, 30-04-2017

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά
φωτο Η.Φασουράκης, 30-04-2017
Το τρενάκι του Πηλίου στη γέφυρα του Ταξιάρχη στις Μηλιές, Πηγή: αρχείο ΔΗ.Κ.Ι.
Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
ο γράφων το δελτίο.
φωτο Μαρία Δανιήλ, 30-04-2017

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά
Το ρέμα του Ταξιάρχη
φωτο Η.Φασουράκης, 30-04-2017

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά
φωτο Η.Φασουράκης, 30-04-2017

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά
Βάση συνάντησης σιδηροδοκών
φωτο Η.Φασουράκης, 30-04-2017

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά
Εργοστάσιο παραγωγής σιδηροτροχιάς : B.V.G. BOCHUM, 1902 V
φωτο Η.Φασουράκης, 30-04-2017

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά 
Πηγή : google maps, αρχείο κου  Γ.Καζνταρίδη, 11-2018

Σιδερένια γέφυρα χειμάρου Ταξιάρχη, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, μήκους 36μ,
Η μοναδική στην Ευρώπη με καμπύλη σιδηροτροχιά
φωτο Η.Φασουράκης, 30-04-2017

14+928 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================

γέφυρα χειμάρου , λιθόκτιστη, μονότοξη,
Πηγή : google maps, αρχείο κου  Γ.Καζνταρίδη, 11-2018
θέση γέφυρας χειμάρου πριν τον σταθμό Μηλεών(39°19'41.3"N 23°08'32.8"E)
15+524 από σταθμό Ανω Λεχωνίων
===============================================


σταθμός Μηλεών & περιστροφική πλάκα σταθμού,
Πηγή : 
ΤΡΑΙΝΑΚΙ ΠΗΛΙΟΥ. ΜΑΓΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΑΠΟΣΤΟΛΕΡΗ , ΒΙΝΤΕΟ ΙΩΣΗΦ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, 24-12-2019
περιστροφική πλάκα σταθμού,
Πηγή : 
ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΤΡΑΙΝΟ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ – ΚΑΝΑΛΙ ΒΟΥΛΗΣ 2002
σταθμός Μηλεών,
Πηγή : 
ΤΡΑΙΝΑΚΙ ΠΗΛΙΟΥ. ΜΑΓΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΑΠΟΣΤΟΛΕΡΗ , ΒΙΝΤΕΟ ΙΩΣΗΦ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, 24-12-2019
σταθμός Μηλεών & περιστροφική πλάκα σταθμού, ΩΡΑ ΓΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟΝ ΒΟΛΟ
Πηγή : 
ΤΡΑΙΝΑΚΙ ΠΗΛΙΟΥ. ΜΑΓΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΑΠΟΣΤΟΛΕΡΗ , ΒΙΝΤΕΟ ΙΩΣΗΦ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, 24-12-2019
θέση σταθμού Μηλεών(39°19'39.7"N 23°08'36.5"E)
15+636 από σταθμό Ανω Λεχωνίων


θέση περιστροφικής πλάκας σταθμού Μηλεών,
(39°19'39.2"N 23°08'38.3"E)

===============================================


ΤΡΑΙΝΑΚΙ ΠΗΛΙΟΥ. ΜΑΓΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΑΠΟΣΤΟΛΕΡΗ , ΒΙΝΤΕΟ ΙΩΣΗΦ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, 24-12-2019


Ο ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΒΟΛΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΡΗΣ ΞΕΤΥΛΙΓΕΙ ΤΟ ΚΟΥΒΑΡΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣΤΟΥ ΜΟΥΝΤΖΟΥΡΗ , ΒΙΝΤΕΟ ΙΩΣΗΦ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, 16-12-2019


Στην δεύτερη φωτο, εκ δεξιων Γ. Νάθενας -προεδρος του ΣΦΣ τοτε, Ι. Δαμιγος-προεδρος των Φιλων Τραινου Βολου-Πηλιου τοτε και βετερανος Μηχανοστασιαρχης των ΣΘ-ΣΕΚ-ΟΣΕ (+) και καποια μελη των δυο Συλλογων, μεταξυ των οποιων και ο φιλος σημερινος μηχανικος ΟΣΕ Γραμμης Βολου Σπυρος Παπανδρεαδης, καθως και ο Παν. Καραμανης, ιδρυτικα μελη του ΣΦΣ.
Στις αλλες φωτο. η κινηση του τραινου που εγινε τοτε στο αστικο τμημα της διαδρομης απο τον Σταθμο Βολου μεχρι Αναυρο, με τα ανοιχτα βαγονακια προελευσης του ατμοκινητου τραμ του Βολου. Στην πανηγυρικη αυτη εκδηλωση ημουν ενας απο τους ομιλητες της κεντρικης τελετης ως προεδρος του ΣΦΣ, μαζι με τους αειμνησους δημαρχο Βολου Μιχ. Κουντουρη και προεδρο των Φιλων Τραινου Βολου-Πηλιου Γιαννη Δαμιγο. Την ατμαμαξα μηχανοδηγησαν ο φιλος Ντινος Δαμασιωτης (θερμαστης) και ο αειμνηστος Καραγιαννης (μαστορας). (ολες οι φωτο. -πλην της αναμνηστικης - Γ. Νάθενας).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ ΣΤΙΣ 
29-8-1987 ΣΤΟΝ ΒΟΛΟ: την εκδηλωση ειχαν συνδιοργανωσει οι ΟΣΕ, Δημος Βολου, Συλλογος Φιλων Σιδηροδρομου (ΣΦΣ) και Συλλογος "Φιλοι του Τραινου Βολου-Πηλιου". 
Ο ΣΦΣ ειχε ενταξει την εν λογω εκδηλωση στο Προγραμμα του που ειχε προκριθει, χρηματοδοτηθει και ενταχθει στο Ευρωπαικο Ετος Περιβαλλοντος 1987, μια κινηση που εκανε για πρωτη φορα τον ΣΦΣ γνωστο σε ολη την Ελλαδα, με πλειαδα εκδηλωσεων, εκδοση επετειακου τευχους της ΣΙΔΗΡΟΤΡΟΧΙΑΣ σε μεγαλο σχημα με εγχρωμα εξωφυλλα, συνεντευξεις στα εντυπα και ηλεκτρονικα ΜΜΕ και πλειαδα εκδηλωσεων σε Αθηνα, Βολο και Πειραια.

===============================================


Η προέλευση είναι το βιβλίο "Η Ελλάδα του Τάκη Τλούπα", Επιμέλεια: Αντώνης Καρκαγιάννης, Γιώργος Χ. Χουρμουζιάδης, Εκδόσεις Καπόν, Μουσείο Μπενάκη, 2005.
Πηγή : 
Παλιές εικόνες και φωτογραφίες της Ελλάδας / Old pictures of Greece
Βόλος 1966 το τραινάκι που πηγαίνει στις Μηλιές στον σιδηροδρομικό σταθμό του Βόλου. Φωτογραφία του Derec Philips, Πηγή: Τό Κέρας τής Αμάλθειας
Η φωτογραφία είναι του Ι. Διαμαντόπουλου από την δεκαετία του 1930Πηγή : Η Μαγνησία Στο Πέρασμα Του Χρόνου
Παρέλαση της 25ης Μαρτίου 1933 στην οδό Δημητριάδος, φωτ. Κώστα Ζημέρη, αρχείο ΔΗ.Κ.Ι.
Το τρενάκι του Πηλίου στη Γορίτσα/ φωτ. Στέφανου Στουρνάρα, Πηγή : αρχείο ΔΗ.Κ.Ι.
Το τρενάκι του Πηλίου στον Άναυρο, 1905. Το παρθενικό ταξίδι του τρένου την ημέρα των εγκαινίων της γραμμής Βόλου-Λεχωνίων. Αρχείο Γ. Μουγογιάννη. Πηγή : αρχείο ΔΗ.Κ.Ι.
Αναμνηστική φωτογραφία από τα εγκαίνια της γραμμής Βόλου-Λεχωνίων στο σταθμό των Λεχωνίων, 1895. Φωτ. Στ. Στουρνάρας, Αρχείο Γ. ΜουγογιάννηΠηγή : αρχείο ΔΗ.Κ.Ι.
Το τρενάκι του Πηλίου στο Σιδηροδρομικό Γατζέας, περ. 1950. Φωτ. Δ. ΛέτσιοςΠηγή : αρχείο ΔΗ.Κ.Ι.
Φωτό του Κ. Ζημέρη - γύρω στα 1948 (φαίνεται η βομβαρδισμένη προβλήτα) και οι γραμμές του τρένου, Πηγή : Η Μαγνησία Στο Πέρασμα Του Χρόνου
Κατά την διάρκεια εκσκαφών γιά την τοποθέτηση αγωγού στην παραλιακή οδό (στο ύψος της Μπόρελ), αποκαλύφθηκαν οι γραμμές από το τρενάκι, που πήγαιναν στην κεντρική προβλήτα του λιμανιού. Απ΄ ό,τι φαίνεται, οι γραμμές δεν έχουν ξηλωθεί αλλά απλά έγινε επικάλυψή τους με άσφαλτο. Περιμένοντας, ίσως, την μέρα που θα ξαναφανούν χρήσιμες από το φωτογραφικό αρχείο του κου Χρήστος Πίνας, Πηγή : Η Μαγνησία Στο Πέρασμα Του Χρόνου
αφιέρωμα στο τρενάκι του Πηλίου από την εφημερίδα ΘΕΣΣΑΛΙΑ 12-11-2018
Πηγή : ανάρτηση κου Ι.Μωραϊτόπουλου στην σελίδα του fb Συζητώντας για την Μαγνησία Στο Πέρασμα Του Χρόνου

Ο «Μουτζούρης» από την Αγριά στον Βόλο 30 χρόνια πριν

φωτογραφικό αρχείο κου Θ.Γκαβαρντίνα,
Πηγή : σελίδα στο fb Το Πήλιο Στο Πέρασμα Του Χρονου

1 σχόλιο: