Βιομηχανικό Δελτίο Απογραφής - Ομάδα ΒΙ.Δ.Α.
Καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς.
|
Όνομα: Ανώνυμη Γενική Βιομηχανική Εταιρεία «ΒΙΟ»
|
Είδος:
|
Αρχική Χρήση: Μηχανουργείο
|
Εξοπλισμός:
|
Κατάσταση:
|
Επανάχρηση:
|
Περιοχή: Μεταξουργείο, Αθήνα
|
Πληροφορίες:
Το εργοστάσιο της Ανώνυμης Γενικής
Βιομηχανικής Εταιρείας «ΒΙΟ», λειτούργησε στο Μεταξουργείο, στη διασταύρωση
της Λεωφ. Κωνσταντινουπόλεως 177 και Λένορμαν, στο Μεταξουργείο. Η έδρα της
επιχείρησης ήταν στην οδό Φειδίου7.
Αποτέλεσε την εξέλιξη του
μηχανουργείου των Βλαχάνη, Πετρόπουλου & Σια, που είχε ιδρυθεί στον ίδιο
χώρο από το 1880. Τον Ιανουάριο του 1918, η επιχείρηση έγινε Ανώνυμη
Εταιρεία, ενώ εξαγοράστηκε τον επόμενο χρόνο από τη «Γενική Βιομηχανική
Εταιρία» των Δημητρίου και Μιλτιάδη Ζάννου, μηχανολόγου και χημικού
μηχανικού, αντίστοιχα. Την περίοδο αυτή κατεδαφίστηκαν τα κτίσματα του παλιού
μηχανουργείου, και ανεγέρθηκαν νέα σε ευρύτερη περιοχή, συνολικής έκτασης
10.000 τετρ. πήχεων περίπου, που αγοράστηκε για την επέκταση της επιχείρησης.
Την κατασκευή των νέων κτηρίων ανέλαβε στις αρχές της δεκαετίας του 1920 η
«Εργοληπτική» Εταιρεία, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Γ. Διαμαντόπουλου και
επίβλεψη Α. Δρακόπουλου. Το 1925, σε τμήμα του συγκροτήματος κατασκευάστηκε
προσθήκη ορόφου, από την ίδια εταιρεία.
Η ΒΙΟ παρήγαγε αρχικά διαφόρων ειδών
μηχανήματα, κυρίως αντλίες ύδατος, υδραυλικά ελαιοπιεστήρια, σταφυλοπιεστήρια
κλπ. Αργότερα εκτελούσε πάσης φύσεως μεταλλικές κατασκευές, γέφυρες και
στέγες όπως την κεντρική μεταλλική κατασκευή του κεντρικού στεγάστρου στο
κτήριο του Καπνεργοστασίου στην οδό Λένορμαν, το στέγαστρο του εργοστασίου
ΚΕΑ (Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών) στο Φάληρο ή την μεταλλική κατασκευή της
περιστροφικής σκηνής του Βασιλικού Θεάτρου. Σταδιακά ανέλαβε και Τεχνικά Έργα
Οδοποιίας, όπως η λεωφόρος Γεωργίου Α΄, στον Πειραιά. Ήταν από τις
πρώτες Κατασκευαστικές Εταιρείες που
εφάρμοσαν ασφαλτικά οδοστρώματα στην Ελλάδα[1].Τμήμα
της λειτούργησε και ως αμαξοποιείο.
Η εταιρεία έκλεισε αρχές της
δεκαετίας του 1970, όταν όλα τα περιουσιακά της στοιχεία περιήλθαν στην Εθνική
Τράπεζα, η οποία αντάλλαξε το οικόπεδο της ΒΙΟ με το κτήριο του Κεντρικού
Ταχυδρομείου στην πλ. Κοτζιά, με σκοπό να ανεγερθεί στο Μεταξουργείο
πολυώροφο κτήριο, για να εγκατασταθούν διάφορες κεντρικές υπηρεσίες του
Ταχυδρομείου. Τελικά αντί του προβλεπόμενου κτηρίου, κατασκευάστηκε ένα
ισόγειο επίμηκες κτίσμα, στο οποίο στεγάστηκαν διάφορες υπηρεσίες διακίνησης
της αλληλογραφίας.
|
Βιβλιογραφία-Πηγές:
Χατζιώτης Κ., Το Μεταξουργείο, Κολωνός-Ακαδημία Πλάτωνος. Γειτονιές της παλιάς
Αθήνας, 1996
Εικονογραφημένη Ελλάς, 1925
Αγριαντώνη Χρ., Η Αθήνα τον 19οαιώνα. Συνοικία Μεταξουργείου http://www.eie.gr/archaeologia/gr/chapter_more_10.aspx
Λάμπρου Γ., Ο πολιτικός μηχανικός Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος, 2018
ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ www.facebook.com/photo.php?fbid=453996695026800&set=gm.257903018104788&type=3&theater&ifg=1
|
Όνομα καταγραφέα*: Μαρία Δανιήλ
|
Ημερομηνία καταγραφής**: 13-4-2020
|
* αυτός που
εντόπισε/φωτογράφισε/αποδελτίωσε/κλπ.
**ημερομηνία που έγινε η
καταγραφή/φωτογράφηση/αποδελτίωση/κλπ.
***οι φωτογραφίες και οι χάρτες
συμπληρώνονται εκτός δελτίου και κάτω από αυτό.
Ευχαριστούμε για τη συνεισφορά σας στην
καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς
|
Εικ.1, Χωροθέτηση μηχανουργείου "ΒΙΟ" στη συμβολή της Λωφ. Κωνσταντινουπόλεως και οδού Λένορμαν. Πηγή: Athens War Office 1944 |
Εικ.2, Χωροθέτηση μηχανουργείου "ΒΙΟ" στη συμβολή της Λωφ. Κωνσταντινουπόλεως και οδού Λένορμαν. Πηγή:Οδηγός τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης Αθήνα-Πειραιάς-Προάστεια, 1964-65 |
Εικ. 3, Απεικόνιση εσωτερικού μηχανουργείου "ΒΙΟ". Πηγή: Χατζιώτης Κ., Το Μεταξουργείο, Κολωνός-Ακαδημία Πλάτωνος. Γειτονιές της παλιάς Αθήνας, 1996 (Εικονογραφημένη Ελλάς, 1925) |
Εικ.4, Διαφήμιση μηχανουργείου "ΒΙΟ". Πηγή: Χατζιώτης Κ., Το Μεταξουργείο, Κολωνός-Ακαδημία Πλάτωνος. Γειτονιές της παλιάς Αθήνας, 1996 |
Εικ.5, Σχέδιο πρόσοψης τμήματος μηχανουργείου "ΒΙΟ". Πηγή: Λάμπρου Γ., Ο πολιτικός μηχανικός Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος, 2018 |
Εικ.6, Σχέδιο προσθήκης ορόφου τμήματος μηχανουργείου "ΒΙΟ". Πηγή: Λάμπρου Γ., Ο πολιτικός μηχανικός Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος, 2018 |
Εικ.7, Διαφήμιση μηχανουργείου "ΒΙΟ". Πηγή: Λάμπρου Γ., Ο πολιτικός μηχανικός Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος, 2018 |
Εικ.8, Διαφήμιση μηχανουργείου "ΒΙΟ". Πηγή: Λάμπρου Γ., Ο πολιτικός μηχανικός Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος, 2018 |
Εικ.9, Κάτψη περιστρεφόμενης σκηνής Βασιλικού (Εθνικού) Θεάτρου Αθηνών, 1940. Πηγή: ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ, 15 Ιουλίου 1940 |
Εικ.10, Το Αμαξοποιείο
της ΒΙΟ στην οδό Κωνσταντινουπόλεως (σήμερα το Ταχυδρομείο) 21-7-1958, πρώτη μέρα κυκλοφορίας τού Scania Vabis.Πηγή: Αρχείο Κ.Μεγαλοοικονόμου |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου