Βιομηχανικό Δελτίο Απογραφής - Ομάδα ΒΙ.Δ.Α.
Καταγραφή της
ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς.
|
Όνομα: Τελωνειακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης
|
Είδος:
|
Αρχική Χρήση:
|
Εξοπλισμός:
|
Κατάσταση:
|
Επανάχρηση:
|
Περιοχή: Λιμάνι Θεσσαλονίκης
|
Πληροφορίες:
Το 1909 ξεκίνησε η
κατασκευή του νέου κτιρίου του Τελωνείου τα σχέδια του οποίου είχαν ανατεθεί
σ’ ένα νέο μηχανικό με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη και σπουδές στη Γαλλία,
τον Ελί Μοδιάνο. Το κτίριο ολοκληρώθηκε μέχρι το 1912. Είναι ένα μοναδικό
μνημείο της Θεσσαλονίκης τόσο για το μήκος του των 200μ, και την έκτασή του
των 12000τ.μ. όσο και λόγω της κατασκευής του που αποτελεί πρωτοπορία για τα
κτίρια της πόλης του 20ού αιώνα καθώς είναι κατασκευασμένο με σκελετό από
οπλισμένο σκυρόδεμα. Την στατική μελέτη του κτιρίου εκπόνησε το Τεχνικό
Γραφείο Hennebique , που κατείχε την πατέντα κατασκευής έργων από οπλισμένο
σκυρόδεμα. Η μορφολογία του κτιρίου παραπέμπει στο νέο-αναγεννησιακό στυλ,
σύμφωνα με το οποίο έχουν κτιστεί και τα αντίστοιχα κτίρια στην Αλεξάνδρεια,
την Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη.
Τμήμα του κτιρίου του
παλιού Τελωνείου χρησιμοποιείται σήμερα ως επιβατικός σταθμός για τη θαλάσσια
συγκοινωνία ενώ αναμένεται η συνολική του αποκατάσταση. Μετά την ενσωμάτωση
της Θεσσαλονίκης στο ελληνικό κράτος (1912), η ελληνική κυβέρνηση προώθησε τη
δημιουργία της Ελευθέρας Ζώνης (1914) και την εφαρμογή ενός σχεδίου επέκτασης
για την ανάπτυξη του λιμένα. Αυτό έλαβε χώρα σε δύο φάσεις (1925- 1930 και
1960-σήμερα). Παραπλεύρως της Ελευθέρας Ζώνης λειτούργησε από το 1929 και η
Γιουγκοσλαβική Ελευθέρα Ζώνη. Ουσιαστικά η πρώτη φάση ανάπτυξης του νέου
σύγχρονου Λιμένα της Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε το 1930 οπότε δημιουργείται το
Λιμενικό Ταμείο Θεσσαλονίκης το οποίο διαδέχθηκε την αρχική Εταιρεία
Εκμετάλλευσης. Οι Λιμενικές εγκαταστάσεις καταλήφθηκαν από τους Γερμανούς το
1941. Με τους βομβαρδισμούς του Λιμένα από τους συμμάχους το 1944 και τις
ανατινάξεις που προκλήθηκαν από τα στρατεύματα κατοχής κατά την υποχώρησή
τους, καταστράφηκαν οι Λιμενικές εγκαταστάσεις κατά το 80% της έκτασής τους.
Το 1953 συγχωνεύθηκαν οι δύο Οργανισμοί σε έναν με την επωνυμία Ελευθέρα Ζώνη
και Λιμήν Θεσσαλονίκης. Το 1970 δημιουργήθηκε ο Οργανισμός Λιμένος
Θεσσαλονίκης, ο οποίος ανέλαβε το σύνολο της διαχείρισης του Λιμανιού.
Σημαντικό ρόλο στην
ιστορία και την πορεία του Λιμένα της Θεσσαλονίκης έχει η Ελυθέρα Ζώνη του. Η
Ελευθέρα Ζώνη χρησιμοποιείται προκειμένου να διευκολυνθεί το εξωτερικό
εμπόριο και να δοθούν κίνητρα για συγκέντρωση και διανομή εμπορευμάτων,
συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη του διαμετακομιστικού εμπορίου. Η διευκόλυνση
αυτή συνίσταται στη μη επιβάρυνση των εισερχομένων από το εξωτερικό εμπορευμάτων
με δασμούς και φόρους. Η Ελεύθερη Ζώνη του Λιμένα Θεσσαλονίκης καταλαμβάνει
το μεγαλύτερο τμήμα της εδαφικής έκτασης αυτού, είναι περιφραγμένη και
αποτελεί τελωνειακά ουδέτερο έδαφος. Στο χώρο αυτό τα εισαγόμενα προϊόντα –
εμπορεύματα, τα οποία προορίζονται για επανεξαγωγή, είναι ελεύθερα από
δασμούς ή τέλη και διαδικασίες. Η Ε.Ζ. Θεσσαλονίκης λειτούργησε με πρότυπο
την Ε.Ζ. της Τεργέστης. Κατά την περίοδο 1926 και 1928 εκτελέστηκαν διάφορα
έργα υποδομής, όπως η κατασκευή σιδηροδρομικών γραμμών, η ανέγερση κτιρίων
αποθηκών, η εγκατάσταση πλήρους δικτύου υδροδότησης για την πυρασφάλεια, η
επέκταση του φωτισμού, η ανέγερση του κτιρίου των σταύλων. Ένα από τα
μεγαλύτερα έργα αποτέλεσε η κατασκευή του κτιρίου της Προνομιούχου Εταιρείας
των Γενικών Αποθηκών. Στην περιοχή των κτιρίων αυτών που σηματοδοτούσαν την
είσοδο στον χώρο του Λιμένα από την περιοχή των αγορών (σημερινή οδό
Σαλαμίνος) κατασκευάστηκε το 1905 το κτίριο που στέγαζε την Υπηρεσία του
Οθωμανικού Δημόσιου Χρέους. Σήμερα σώζεται μόνο το ισόγειο το οποίο στεγάζει
το Λιμεναρχείο Θεσσαλονίκης.
|
Βιβλιογραφία-Πηγές:
|
Όνομα καταγραφέα*: Μαριλένα Βακαλοπούλου
|
Ημερομηνία καταγραφής**: 1/2/2020
|
* αυτός που
εντόπισε/φωτογράφισε/αποδελτίωσε/κλπ.
**ημερομηνία που έγινε η καταγραφή/φωτογράφηση/αποδελτίωση/κλπ.
***οι φωτογραφίες και οι χάρτες
συμπληρώνονται εκτός δελτίου και κάτω από αυτό.
Ευχαριστούμε για τη συνεισφορά σας στην καταγραφή της ελληνικής
βιομηχανικής κληρονομιάς
|
πηγή: https://parallaximag.gr/thessaloniki/ |
πηγή: https://parallaximag.gr/thessaloniki/ |
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου