Σάββατο 17 Μαρτίου 2018

Σιδηροδρομικός Σταθμός Μεσολογγίου - ΣΒΔΕ


Βιομηχανικό Δελτίο Απογραφής - Ομάδα ΒΙ.Δ.Α.
Καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς.
Όνομα: Σιδηροδρομικός Σταθμός Μεσολογγίου - ΣΒΔΕ
Είδος:     Υποδομές
Αρχική Χρήση: Σιδηροδρομικό/τροχιοδρομικό δίκτυο
Εξοπλισμός:   Σώζεται
Κατάσταση:   Επανάχρηση
Επανάχρηση:  Πολιτιστική χρήση
Περιοχή: Μεσολόγγι
Πληροφορίες:
Ο Χαρίλαος Τρικούπης ήταν ο οραματιστής, που αποφάσισε τη δημιουργία σιδηροδρόμου σε όλη τη χώρα το 1882. Στο πλαίσιο αυτό, τον Ιούνιο του 1888 αρχίζουν οι εργασίες κατασκευής της 44 χιλιομέτρων γραμμής Μεσολογγίου – Αιτωλικού – Αγρινίου, με το πρώτο δρομολόγιο να πραγματοποιείται από το Μεσολόγγι προς το Αγρίνιο, στις 15 Μαρτίου 1890, ενώ την αμέσως επόμενη χρονιά παραδίδεται προς χρήση και η προέκταση της γραμμής Μεσολογγίου – Κρυονερίου. Αξίζει να σημειωθεί πως ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Μεσολογγίου αποτέλεσε τον κεντρικότερο σταθμό του δικτύου της Βορειοδυτικής Ελλάδας (Σ.Β.Δ.Ε.).

Ο Χαρίλαος Τρικούπης, νικητής στις εκλογές του Ιανουαρίου του 1887, έχοντας γνώση της μάλλον κακής οικονομικής επίδοσης του πελοποννησιακού και του θεσσαλικού δικτύου, υπογράφει στις 24 Οκτωβρίου 1887 σύμβαση με τον Λ. Ροσέλ, πρόξενο του Βελγίου και πληρεξούσιο των Β. Μαμπίλ και Λ. Γκινότ, σχετικά με την κατασκευή της μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής Μεσολογγίου – Αγρινίου εντός 24 μηνών, της οποίας το ανηγμένο κόστος ανέρχεται σε 85.380 φράγκα ανά χιλιόμετρο και συνολικά σε 3.756.720 φράγκα (για μήκος 44km). Το ποσό αυτό πρόκειται να χορηγηθεί εν είδει κρατικού δανείου διάρκειας 99 ετών με τοκοχρεολύσιο 6%, ενώ το κράτος διατηρεί το δικαίωμα εξαγοράς της εταιρείας με την παρέλευση 15 ετών. Η σύμβαση κυρώνεται δια νόμου στις 14 Δεκεμβρίου 1887.
Τον Ιούνιο του 1888 αρχίζουν οι εργασίες κατασκευής της γραμμής Μεσολογγίου - Αιτωλικού - Αγρινίου 44 χλμ. την οποία θα εκμεταλλεύεται Βελγικός οίκος. Σημαντικό μέρος της δαπάνης βαρύνει το ελληνικό δημόσιο.  Η ανάδοχος εταιρία δεν κάνει δεκτή την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για προέκταση της γραμμής μέχρι το Κρυονέριο (για να συνδεθεί ατμοπλοϊκώς με την Πάτρα και τις γραμμές του ΣΠΑΠ).

Τον Μάρτιο του 1890 ο Χ. Αποστολίδης ιδρύει την Εταιρία Σιδηροδρόμου Βορειοδυτικής Ελλάδος και από τον Οκτώβριο αρχίζει η λειτουργία της γραμμής Μεσολογγίου - Αγρινίου. Από τον επόμενο χρόνο παραδίδεται προς χρήση η προέκταση της γραμμής Μεσολογγίου - Κρυονερίου. Τη διετία 1896-1897 κατασκευάζεται και δίδεται στην κυκλοφορία η διακλάδωση της γραμμής Καλύβια - Αχελώος (2 χλμ.) για τη μεταφορά της τοπικής ξυλείας. 

Το 1910 αρχίζει η κατασκευή των διακλαδώσεων από την πλατεία Μπότσαρη στο Σταθμό Μεσολογγίου και από το Αιτωλικό στις κωμοπόλεις Νεοχώρι και Κατοχή (συνολικά 11 χλμ.). Η εκμετάλλευσή τους γίνεται από την επόμενη χρονιά.

Το 1952 οι ΣΒΔΕ μετά την πτώχευσή τους κατάσχονται από το ελληνικό δημόσιο και υπάγονται στους ΣΠΑΠ. 

Τον Οκτώβριο του 1970 οι ΣΒΔΕ σταματούν να λειτουργούν γιατί η εκμετάλλευσή τους είναι υπερβολικά ελλειμματική. Οι γραμμές και οι διάφορες εγκαταστάσεις διατηρούνται  
  
Σήμερα, το ανακαινισμένο πλέον μηχανοστάσιο του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού, λειτουργεί ως Πολιτιστικό Κέντρο. Εκεί λαμβάνουν χώρα καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς θεατρικές παραστάσεις, προβολή ταινιών, συναυλίες και διαλέξεις, ενώ πολλές φορές φιλοξενεί στους χώρους του και εκθέσεις έργων τέχνης. Το μηχανοστάσιο του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού Μεσολογγίου, είναι γνωστό σήμερα ως «Τρικούπειο πολιτιστικό Κέντρο».


Βιβλιογραφία-Πηγές:
Λ. Παπαγιαννάκης, Οι ελληνικοί Σιδηρόδρομοι, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας (1982).



Όνομα καταγραφέα*: Ηρακλής Φασουράκης
Ημερομηνία καταγραφής**: 13-3-2018
* αυτός που εντόπισε/φωτογράφισε/αποδελτίωσε/κλπ.
**ημερομηνία που έγινε η καταγραφή/φωτογράφηση/αποδελτίωση/κλπ.
***οι φωτογραφίες και οι χάρτες συμπληρώνονται εκτός δελτίου και κάτω από αυτό.
Ευχαριστούμε για τη συνεισφορά σας στην καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς














































































μηχανοστάσιο σταθμού, πίσω όψη
φωτο: Ηρακλής Φασουράκης_13/3/2018

μηχανοστάσιο σταθμού, πρόσοψη
φωτο: Ηρακλής Φασουράκης_13/3/2018

μηχανοστάσιο σταθμού, πρόσοψη
φωτο: Ηρακλής Φασουράκης_13/3/2018
σταθμός Μςσολογγίου, φωτο: Ηρακλής Φασουράκης_13/3/2018



ατμομηχανή "Χαρίλαος", έκθεμα στην πλάτεία
φωτο: Ηρακλής Φασουράκης_13/3/2018

φωτο: Ηρακλής Φασουράκης_13/3/2018

φωτο: Ηρακλής Φασουράκης_13/3/2018

φωτο: Ηρακλής Φασουράκης_13/3/2018
                                      




σταθμός Μεσολογγίου

από Αλέξιο Κατεφίδη, Κρυονέρι, τραίνο προς "επιβίβαση" στο φέρυ για Πάτρα
Πηγή φωτογραφίας, http://www.evinochori-kalidona.gr/images/stories/epikairotita/foftreno1103.jpg.
το κτίριο αριστερά δεν υπάρχει πια



Σταθμός "επιβίβασης" του τραίνου στο φέρυ για Πάτρα
==========================================================
σταθμός Κρυονερίου, φωτο Βαγγέλης Πυρπύλης
έπαινος φωτογραφίας στη σελίδα στο fb , 06-03-2017
ΚΤΗΡΙΑ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ - MONUMENTA
σταθμός Κρυονερίου, φωτο Βαγγέλης Πυρπύλης
έπαινος φωτογραφίας στη σελίδα στο fb , 06-03-2017
ΚΤΗΡΙΑ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ - MONUMENTA
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Κρυονερίου ήταν σταθμός των Σιδηροδρόμων Βορειοδυτικής Ελλάδος, επί της σιδηροδρομικής γραμμής Κρυονερίου - Αγρινίου, στη χιλιομετρική θέση +730 κοντά στον λιμενοβραχίονα του Κρυονερίου όπου κατέληγε η σιδηροδρομική γραμμή και γινόταν μετεπιβίβαση από το τραίνο στο πλοίο. Βρίσκεται στον ομώνυμο οικισμό Κρυονέρι, της δημοτικής ενότητας Γαλατά που σήμερα ανήκει στον δήμο Ναυπάκτου και βρίσκεται στο νότιο τμήμα του νομού Αιτωλοακαρνανίας, σχεδόν απέναντι από την Πάτρα. Πίσω από τον σταθμό δεσπόζει ο εντυπωσιακός όγκος της Βαράσοβας. Κατασκευάστηκε το 1890 και εγκαταλείφθηκε το 1972, όταν και καταργήθηκε η σιδηροδρομική γραμμή Κρυονερίου – Μεσολογγίου - Αγρινίου. Σήμερα παραμένει εγκαταλειμμένος και ετοιμόρροπος παρά την ανακίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής το 2004, η οποία παρόλα αυτά δεν λειτούργησε ποτέ.
σταθμός Κρυονερίου

==========================================================
εσωτετρικό ανακαινισμένου σταθμού Γαλατά
φωτο Ηρ.Φασουράκης 18-08-2015

εσωτετρικό ανακαινισμένου σταθμού Γαλατά
φωτο Ηρ.Φασουράκης 18-08-2015

σταθμός Γαλατά
φωτο Ηρ.Φασουράκης 18-08-2015
σταθμός Γαλατά
==========================================================

σταθμός Ευηνοχωρίου φωτο Γιαννης Γιαννακοπουλος, 12-06-2016
σταθμός Ευηνοχωρίου
====================================================

σταθμός Αιτωλικού φωτο Γιαννης Γιαννακοπουλος, 12-06-2016


σταθμός Αιτωλικού
=========================================================
σταθμός Σταμνά φωτο Γιαννης Γιαννακοπουλος, 12-06-2016

σταθμός Σταμνά

=========================================================

σταθμός Αγγελόκαστρου
φωτο Γιαννης Γιαννακοπουλος, 12-06-2016


σταθμός Αγγελόκαστρου
=========================================================
σταθμός Καλύβια, φωτο Γιαννης Γιαννακοπουλος, 12-06-2016, 
δεν υπάρχει
σταθμός Καλύβια

=========================================================

σταθμός Πλάτανος, φωτο Γιαννης Γιαννακοπουλος, 12-06-2016
δεν υπάρχει

σταθμός Πλάτανος
=========================================================

σταθμός Δοκίμι, φωτο Γιαννης Γιαννακοπουλος, 12-06-2016
δεν υπάρχει
σταθμός Δοκίμι


=========================================================

σταθμός Αγρίνιο, φωτο Γιαννης Γιαννακοπουλος, 12-06-2016
Πρόκειται για πέτρινο κτήριο με κορμό που αποτελείται από ένα διώροφο κτίσμα και δύο μονώροφα πλαϊνά. Στεγάζεται με δίρριχτες στέγες και επικαλύπτεται με γαλλικά κεραμίδια. Ο χρόνος κατασκευής ανάγεται στο 1898. Χαρακτηρίζεται από απόλυτη συμμετρία, ενώ χαρακτηριστικός είναι ο μεγάλος αριθμός των ανοιγμάτων, καθώς και η εμφανής λιθοδομή με τους γωνιόλιθους που ορίζουν τις ακμές του. Τα ανοίγματα διακοσμούνται με περιμετρικά, πέτρινα πλαίσια και τα κουφώματα είναι μείγμα γαλλικών, ξύλινων και ταμπλαδωτών με τζαμιλίκι. Επίσης, χαρακτηριστικές είναι οι δύο καμινάδες στη στέγη του κεντρικού κτίσματος. Συντάκτης :Νίκος Δρουκόπουλος, αρχιτέκτων
http://odysseus.culture.gr/h/2/gh251.jsp?obj_id=6904



σταθμός Αγρίνιο

5 σχόλια: