Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2019

Μηχανοστάσιο και Εργοστάσιο ΟΣΕ Καλαμάτας


Βιομηχανικό Δελτίο Απογραφής - Ομάδα ΒΙ.Δ.Α.
Καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς.
Όνομα: Μηχανοστάσιο & Εργοστάσιο ΟΣΕ Καλαμάτας
Είδος:     Υποδομές
Αρχική Χρήση: Μηχανουργείο/Χυτήριο
Εξοπλισμός:   Σώζεται
Κατάσταση:   Εγκαταλελειμμένο
Επανάχρηση:  -
Περιοχή: Καλαμάτα
Πληροφορίες:
«Είναι το "νέο" Μηχανοστάσιο της Μετρικής Πελοποννησιακής Γραμμής στην Καλαμάτα. "Νέο" για διάκριση από το παλαιό του 1888 το οποίο κατεδαφίσθηκε επί Χούντας (αρχές δεκαετίας 70) και ήταν μέσα στην Καλαμάτα, στον χώρο που περικλείεται από τις οδούς Αριστομένους - Μακεδονίας - Ψαρών και Σόλωνος. Στην θέση του οικοδομήθηκε ένα σχολικό συγκρότημα και το Νομαρχιακό Μέγαρο, ενώ ο διάδρομος που το ένωνε με τον κεντρικό Σταθμό Καλαμάτας και τον Σταθμό Λιμένα απενεργοποιήθηκε και το νοτιότερο τμήμα του δόθηκε για την δημιουργία του Πάρκου Σιδηροδρόμων. Έτσι, με την κατεδάφιση του παλαιού μηχανοστασίου ο ΟΣΕ απαλλοτρίωσε έκταση στις παρυφές της πόλης και οικοδόμησε το νέο κτίριο, το οποίο αν και δείχνει ένα παρατημένο ρημάδι, έχει στο εσωτερικό πανάκριβες εγκαταστάσεις τόρνου και συντήρησης. Όταν το 2005 ξηλώθηκε η μετρική γραμμή στο τμήμα Άγιοι Ανάργυροι - Πειραιάς και η επισκευαστική βάση του μετρικού δικτύου στην Λεύκα αποκόπηκε, ο ΟΣΕ έκανε πρόσθετες απαλλοτριώσεις στην Καλαμάτα και εγκατέστησε τον εξοπλισμό με στόχο να κάνει το νέο κτίριο την βασική επισκευαστική βάση του δικτύου. Το 2011 το δίκτυο ανέστειλε την εμπορική του λειτουργία, όλος ο κινητός εξοπλισμός μετακινήθηκε Αθήνα και όλο το νέο και λειτουργικό τροχαίο υλικό πήγε Κόρινθο και από εκεί με νταλίκα για αποθήκευση στην Λεύκα στον Πειραιά. Έκτοτε το Μηχανοστάσιο της Πελοποννησιακής γραμμής Καλαμάτας, παραμένει σε αδράνεια, με έναν Μηχανοστασιάρχη και δύο εργάτες (αν θυμάμαι καλά), οι οποίοι φυλάσσουν μονάδες μουσειακού τροχαίου υλικού, τέσσερις επισκευάσιμες ντηζελάμαξες ελιγμών (οι πορτοκαλί μηχανές της φωτογραφίας) τρείς λειτουργικές αυτοκινητάμαξες και μία μουσειακή η οποία είναι σε αέναη διαδικασία ανακατασκευής.... Πλέον λόγω βλαβών στο δίκτυο το λειτουργικό τροχαίο υλικό δεν μπορεί να μετακινηθεί παρά μόνο μέσα στον χώρο του μηχανοστασίου για να "ξεμπουκώνουν" οι μηχανές, οπότε μια φορά το εξάμηνο (και αν) ο χώρος αποκτά ζωή...»
Απόλλων Κύρκος

Βιβλιογραφία-Πηγές:

Όνομα καταγραφέα*: Γιώργος Θανόπουλος, Απόλλων Κύρκος
Ημερομηνία καταγραφής**: 4/5/2018
* αυτός που εντόπισε/φωτογράφισε/αποδελτίωσε/κλπ.
**ημερομηνία που έγινε η καταγραφή/φωτογράφηση/αποδελτίωση/κλπ.
***οι φωτογραφίες και οι χάρτες συμπληρώνονται εκτός δελτίου και κάτω από αυτό.
Ευχαριστούμε για τη συνεισφορά σας στην καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς
φωτ.αρχείο: Γιώργος Θανόπουλος_4/5/2019

Πηγή: http://dreamingofmycity.blogspot.com/2013/01/blog-post_26.html

Πηγή: http://dreamingofmycity.blogspot.com/2013/01/blog-post_26.html
Πηγή: http://mixanikosose.blogspot.com/2018/02/blog-post_49.html

Πηγή: http://mixanikosose.blogspot.com/2018/02/blog-post_49.html
Το νέο Μηχανοστάσιο:

Η τοποθεσία του παλαιού Μηχανοστασίου ΟΣΕ στα όρια του σημερινού Πάρκου Σιδηροδρόμων:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου