Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2019

Σιδηροδρομικός σταθμός Χαλκίδας

Βιομηχανικό Δελτίο Απογραφής - Ομάδα ΒΙ.Δ.Α.
Καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς.
Όνομα: Σιδηροδρομικός σταθμός Χαλκίδας
Είδος:     Εγκαταστάσεις μεταφοράς και αποθήκευσης
Αρχική Χρήση: Σταθμός επικοινωνιών. Αποθήκες/Δεξαμενές
Εξοπλισμός:   Σώζεται
Κατάσταση:   Εγκαταλελειμμένο (Οι αποθήκες, το Μηχανοστάσιο, η Δεξαμενή)
Επανάχρηση:  -
Περιοχή: Χαλκίδα
Πληροφορίες:
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Χαλκίδας βρίσκεται στην είσοδο της πόλης, κοντά στην παλαιά γέφυρα του Ευρίπου από τη μεριά της ηπειρωτικής Ελλάδας. Το κτίριο του σταθμού χτίστηκε το 1905, διαθέτει ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά στοιχεία και έχει χαρακτηριστεί ως προστατευόμενο.
Η κατασκευή του σταθμού νομοθετήθηκε το 1889 με τον νόμο ΑΨΜΕ΄/7-4-1889 περί κατασκευής και εκμεταλλεύσεως σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιώς-Λαρίσης και συνόρων αλλά ξεκίνησε το 1902 μετά την ίδρυση της Εταιρείας Ελληνικών Σιδηροδρόμων (ΕΕΣ). Τα εγκαίνια του σταθμού έγιναν στις 6 Μαρτίου 1904 μαζί με την παράδοση των πρώτων 121 χλμ. της γραμμής, όταν και δόθηκε επίσημο γεύμα για 400 άτομα στις εγκαταστάσεις του, με την παρουσία τριών πολεμικών πλοίων, ενός αγγλικού, ενός γαλλικού και ενός ελληνικού. Ο σταθμός παραδόθηκε στην κυκλοφορία δύο μέρες αργότερα. Ο σταθμός διέθετε υδατόπυργο 50 κυβικών μέτρων και περιστροφική πλάκα.

Το 1915 ο σταθμός εξυπηρετούνταν με δύο ζεύγη δρομολογίων την ημέρα από και προς Αθήνα, τα οποία με τα χρόνια αυξήθηκαν σε πέντε και τη δεκαετία του '70, μετά τον διπλασιασμό της γραμμής Αθήνα - Οινόη σε εννιά. Το 1980 τα δρομολόγια, τα οποία ήδη από το 1978 αποκαλούνταν «προαστιακά» αυξήθηκαν σε 19 ζεύγη.Το 2000 το κτήριο του σταθμού ανακηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο.

Το 2008 ξεκίνησε η ανακατασκευή του σταθμού, στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού του προαστιακού δικτύου της Αθήνας και της ηλεκτροκίνησης του. Αρχική πρόθεση του ΟΣΕ ήταν η μεταφορά η χρήση του παρακείμενου κτηρίου αποθηκών ως νέου σταθμού και η μίσθωση του παλαιού σταθμού σε ιδιώτες. Ύστερα από διαμαρτυρία των τοπικών αρχών και κοινωνίας η αλλαγή χρήσης του κτηρίου του σταθμού ματαιώθηκε αλλά η μεταφορά των αποβαθρών αρκετά μέτρα από το κτήριο του σταθμού προχώρησε.

Σήμερα ο σταθμός εξυπηρετείται από τον προαστιακό σιδηρόδρομο προς Αθήνα.
Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/

Βιβλιογραφία-Πηγές:

Όνομα καταγραφέα*: Γιώργος Μαυράκης
Ημερομηνία καταγραφής**: 27/9/2019
* αυτός που εντόπισε/φωτογράφισε/αποδελτίωσε/κλπ.
**ημερομηνία που έγινε η καταγραφή/φωτογράφηση/αποδελτίωση/κλπ.
***οι φωτογραφίες και οι χάρτες συμπληρώνονται εκτός δελτίου και κάτω από αυτό.
Ευχαριστούμε για τη συνεισφορά σας στην καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς
Ο διατηρητέος σιδηροδρομικός σταθμός
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Ο διατηρητέος σιδηροδρομικός σταθμός
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Οι αποθήκες
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Οι αποθήκες 
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Οι αποθήκες 
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Οι αποθήκες 
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Μηχανοστάσιο, Περιστρεφόμενη πλάκα
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Μηχανοστάσιο, Δεξαμενή
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Μηχανοστάσιο, Περιστρεφόμενη πλάκα
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Περιστρεφόμενη πλάκα
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Δεξαμενή
Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Αρχείο: Γιώργος Μαυράκης_27/9/2019

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου