Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

Σιδηρόδρομος Αγίων Αναργύρων - Λαυρίου

Βιομηχανικό Δελτίο Απογραφής - Ομάδα ΒΙ.Δ.Α.
Καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς.
Όνομα: Σιδηρόδρομος Αγίων Αναργύρων - Λαυρίου
Είδος:     Εγκαταστάσεις μεταφοράς
Αρχική Χρήση: Σιδηροδρομικό/τροχιοδρομικό δίκτυο
Εξοπλισμός:   Σώζονται ελάχιστα
Κατάσταση:   Εγκαταλελειμμένο
Επανάχρηση:  -
Περιοχή: Αγιοι Ανάργυροι-Λαύριο
Πληροφορίες:
Η σιδηροδρομική γραμμή Λαυρίου - Αγίων Αναργύρων ήταν σιδηροδρομική γραμμή μετρικού εύρους που λειτούργησε το 1885, αρχικά ως διακλάδωση της γραμμής Αθηνών - Κηφισιάς των Σιδηροδρόμων Αττικής (Σ.Α.) από το Ηράκλειο. Οι Σ.Α. δημιουργήθηκαν ως αντισταθμιστικό όφελος προς το Δημόσιο από την μητρική τους εταιρεία, την Ελληνική Εταιρεία Μεταλλείων Λαυρίου (Ε.Ε.Μ.Λ.), έναντι της εκμετάλλευσης κοιτασμάτων της Λαυρεωτικής (η σύμβαση υπογράφηκε το 1882), και μάλιστα το τμήμα Λαυρίου - Δασκαλιού προηγήθηκε χρονικά και λειτούργησε ως αμιγώς βιομηχανική γραμμή προ της ολοκληρώσεως του δικτύου και της ενάρξεως της εμπορικής κυκλοφορίας.

Με την αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών στην Αθήνα στα μέσα της δεκαετίας του 1920, η μεν αστικού χαρακτήρα γραμμή Κηφισιάς περιήλθε στην Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών του Ομίλου Πάουερ & Τράξιον για να ενταχθεί στο κανονικού εύρους σύστημα μετρό της Αθήνας (σημερινή γραμμή 1), η δε διακλάδωση Λαυρίου, ως προαστιακού χαρακτηρα, στους Σιδηροδρόμους Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου (Σ.Π.Α.Π.), λόγω συμβατότητας του εύρους, οι οποίοι την επέκτειναν το 1929 από το Ηράκλειο έως τους Αγίους Αναργύρους, προκειμένου να εξασφαλισθεί η προσπέλαση στους Κεντρικούς Σταθμούς Αθήνας και Πειραιά.[1].

Η επιβατική λειτουργία της γραμμής ανεστάλη το 1957 και η οριστική κατάργησή της επήλθε το 1962 με την αποκοπή της από τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης στο ύψος της Νέας Φιλαδελφείας. Η γραμμή ανήκει σήμερα στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (Κ.Ε.Δ.).

Από το 1995, μέλη του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου εργάζονται εθελοντικά και πρωτοβουλιακά σε διάφορα σημεία του τμήματος Μαρκόπουλου - Δασκαλιού με σκοπό τη δημιουργία ενός μουσειακού - τουριστικού σιδηροδρόμου και το 2002 ίδρυσαν προς τούτο τη μη κερδοσκοπική Εταιρεία Μουσειακών Σιδηροδρόμων Αττικής, στην οποία η Κ.Ε.Δ. εκχώρησε τη χρήση του ανωτέρω τμήματος. (πηγή: wikipedia)


Βιβλιογραφία-Πηγές:
GooglePhotos_George Mavrakis / Οδηγός επίσκεψης-Γιώργος Μαυράκης                              
https://attica-railway.blogspot.com/p/blog-page.html
https://sites.google.com/site/mmmathinon/mstsamnizialavr


Όνομα καταγραφέα*: Γιώργος Μαυράκης
Ημερομηνία καταγραφής**: 9/2018
* αυτός που εντόπισε/φωτογράφισε/αποδελτίωσε/κλπ.
**ημερομηνία που έγινε η καταγραφή/φωτογράφηση/αποδελτίωση/κλπ.
***οι φωτογραφίες και οι χάρτες συμπληρώνονται εκτός δελτίου και κάτω από αυτό.
Ευχαριστούμε για τη συνεισφορά σας στην καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς























































Αλσούπολη (Νέα Ιωνία): Σώζονται γραμμές και το παλιό γεφυράκι

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Χαλάνδρι. Κτίριο του Σταθμού Χαλανδρίου. Στεγάζεται σήμερα η Παιδική Βιβλιοθήκη Δήμου Χαλανδρίου.

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γέρακας. Σώζεται κτίριο του Σταθμού

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Κάντζα. Σώζεται κτίριο του Σταθμού. Άλλες ονομασίες σταθμού: "Λεοντάριον", "Καμπάς".

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης 
φωτο: Γιώργος Μαυράκης



φωτο: Γιώργος Μαυράκης


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Παιανία. Σώζονται κτίριο του Σταθμού. Άλλες ονομασίες: "Λιόπεσι".

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Κορωπί. Κτίριο του Σταθμού.

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Μαρκόπουλο. Σώζονται: κτίριο του Σταθμού, μια ατμομηχανή και βαγόνια

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Καλύβια. Σ'ωζονται δύο δρεζίνες (σιδηροδρομικά οχήματα που κινούνται μηχανικά) και ένα βαγόνι. Οι γραμμές από εδώ μέχρι και την Πέτα είναι σε καλή κατάσταση.

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Πέτα. Οι γραμμές είναι σε καλή κατάσταση, έρχονται από τα Καλύβια και σταματάνε μέσα στην Πέτα. Σώζεται και η γέφυρα.

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Κερατέα. Σώζεται το κτίριο του Σταθμού, βαγόνια και μέσα σε περιφραγμένο χώρο δύο σκεπασμένα σιδηροδρομικά οχήματα πιθανόν αυτοκινητάμαξες (ωτομοτρίς) ή δρεζίνες (σιδηροδρομικά οχήματα που κινούνται μηχανικά)

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Δασκαλειό. Σώζεται το κτίριο του Σταθμού. Οι ντόπιοι τον γνωρίζουν και σαν σταθμό "Βγέθι" που σημαίνει "πευκώνας" επειδή παλαιότερα υπήρχαν πολλά πεύκα στην περιοχή. Εκατό περίπου μέτρα πριν τον Σταθμό διακρίνεται ένα όμορφο κτιστό γεφυράκι.

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Θορικό. Σώζεται το κτίριο του Σταθμού γνωστό και σαν "Φόρος". Σώζονται επίσης, γραμμές, γεφυράκια και το λιμανάκι του Θορικού.

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Λαύριο. Σώζεται το κτίριο του Σταθμού όπου σήμερα στεγάζεται ο Σύλλογος Κρητών Λαυρίου. Πίσω από τον σταθμό υπάρχει μια αυτοκινητάμαξα (ωτομοτρίς), λίγα μέτρα δεξιά του και η οικία του σταθμάρχη και αριστερά απέναντι στην πλατεία Ηρώου το εστιατόριο του σταθμού. 


φωτο: Γιώργος Μαυράκης
φωτο: Γιώργος Μαυράκης

φωτο: Γιώργος Μαυράκης







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου