Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2018

ΤΑΙΝΙΟΔΡΟΜΟΣ ΚΡΑΚΑΡΗ


Βιομηχανικό Δελτίο Απογραφής - Ομάδα ΒΙ.Δ.Α.
Καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς.
Όνομα: ΤΑΙΝΙΟΔΡΟΜΟΣ ΚΡΑΚΑΡΗ
Είδος:     Εγκαταστάσεις μεταφοράς
Αρχική Χρήση: Σιδηροδρομικό/τροχιοδρομικό δίκτυο
Εξοπλισμός:   Σώζεται
Κατάσταση:   Εγκαταλελειμμένο
Επανάχρηση:  -
Περιοχή: ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Πληροφορίες:
Η έναρξη της αποκατάστασης των πολεμικών καταστροφών έγινε τον Οκτώβριο του 1947 με κατασκευάστρια την εταιρεία «Steers-Grove» στα πλαίσια της Αμερικανικής Βοήθειας. Το έργο αφορούσε ανακατασκευή 2.012 τρχ.μ. κρηπιδωμάτων, τις κτιστές δεξαμενές, το σιλό, τις αποθήκες της Ηετιώνειας και τον κατεστραμμένο εξοπλισμό. Παραδόθηκε το 1949 και ο εξοπλισμός το 1950. Ήταν τμήμα ενός μεγαλύτερου έργου που περιλάμβανε τις επισκευές των βομβαρδισμένων λιμανιών Πειραιά, Βόλου, Θεσσαλονίκης και της διώρυγας Κορίνθου [27]. Η διαχείριση ανήκε στο «Ελληνικό Τμήμα του Σώματος Μηχανικών της Αμερικανικής Αποστολής για Βοήθεια στην Ελλάδα» και το ελληνικό Υπουργείο Δημοσίων Έργων με σύμβουλο τον ΟΛΠ [28]. Μικρότερα έργα επισκευών των βομβαρδισμένων ή ανατιναγμένων τμημάτων του λιμανιού πραγματοποιούνταν και μετά το 1950.
Με τα μεταπολεμικά έργα το λιμάνι του Πειραιά επανήλθε στη μορφή του 1939, αυτή που είχε αποκτήσει με το Προγραμματικό Σχέδιο του 1923.
Η λιμενολεκάνη, είναι η ίδια με τη σημερινή, έκτασης 130 εκταρίων, με βάθη 4-15 μέτρα. Είχε κρηπιδώματα 6.850 μ., με τρεις φάρους, δύο λιμενοβραχίονες, του Θεμιστοκλέους “δεξιά τω εισπλέοντι” μήκους 480 μ. και του Κράκαρη, με ταινιόδρομο 280 μ., δύο ναυπηγοεπισκευαστικές δεξαμενές, πέντε πολυώροφες αποθήκες, σιλό σιτηρών με ταινιόδρομο, γερανογέφυρα φόρτωσης κάρβουνου [29].
[29] = Κωνσταντίνος Ζουμπουλίδης (επιμέλεια), Ο λιμήν του Πειραιώς κατά το 1955, Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, Υπηρεσία Γενικής Επιθεωρήσεως, Τμήμα Στατιστικής, Πειραιεύς 1955, σελ. 10-11.

Λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος το   Διοικητικό Συμβούλιο του Ο.Λ.Π. έδωσε  παράταση των προθεσμιών  του έργου «Αναπαλαίωση – Αξιοποίηση Υπερκατασκευής Μώλου Κράκαρη στη Δραπετσώνα, με το σύστημα Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση έναντι παραχώρησης εκμετάλλευσης», μέχρι  27/09/2011, ενώ ταυτόχρονα  με τη νέα προκήρυξη δίδεται στον ανάδοχο τριετής περίοδος χάριτος για την έναρξη καταβολής του μηνιαίου μισθώματος.
Η υπερκατασκευή αυτή αποτελεί τμήμα της βιομηχανικής εγκατάστασης του παλαιού Εργοστασίου Λιπασμάτων (ταινιόδρομος) και η απόφαση του Ο.Λ.Π. επιδιώκει να διασωθεί ως Μνημείο της βιομηχανικής ιστορίας της πόλης του Πειραιά. Με δεδομένο ότι σήμερα οι παρακείμενες περιοχές Βασιλειάδη και λιμενοβιομηχανική περιοχή Δραπετσώνας αναβαθμίζονται, η ανακατασκευή και αξιοποίηση του χώρου γίνεται  ελκυστική. Στον ανακατασκευασμένο χώρο πρόκειται να ενταχθούν δράσεις πολιτιστικές, εστίασης και αναψυχής.
Σήμερα πάντως είναι χώρος περιπάτου  και  ψαρέματος με καθετή ή καλάμι.

«Παράταση ζωής» παίρνει ο ιστορικός ταινιόδρομος, που βρίσκεται στο Μόλο Κράκαρη και έχει χαρακτηριστεί «ως Μνημείο της βιομηχανικής ιστορίας της πόλης του Πειραιά».
Κάτω από το βάρος των αντιδράσεων, που προκάλεσε η αιφνιδιαστική εισήγηση στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΠ για κατεδάφιση του ταινιόδρομου, το θέμα αναβλήθηκε, στη συνεδρίαση της Δευτέρας αλλά θεωρείται βέβαιο ότι θα επανέλθει.
Να σημειωθεί ότι μόλις πριν λίγο καιρό επί προεδρίας Γιώργου Ανωμερίτη ο ταινιόδρομος είχε χαρακτηριστεί ως «μνημείο», εντάχθηκε στο συνολικό πρόγραμμα ανάπλασης της Πολιτιστικής Ακτής και είχε προκηρυχτεί διαγωνισμός για την αξιοποίησή του.
Αιφνιδιαστικά, όμως, οι υπηρεσίες του ΟΛΠ κάνουν στροφή 180 μοιρών και εμφανίζονται να εισηγούνται τη κατεδάφισή του. Γι’ αυτό, πολλοί εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο αποτελεί επιθυμία της Cosco, που μέσα στο επόμενο διάστημα θα παραλάβει τον Οργανισμό.
Ωστόσο, από το βράδυ της Κυριακής ο αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ Νίκος Μπελαβίλας και ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης μέσω των προσωπικών σελίδων τους στο facebook έστειλαν ξεκάθαρο μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση: «Μην διανοηθείτε να αποφασίσετε κατεδάφιση του ταινιόδρομου».
Σύμφωνα με το σχέδιο του «κρατικού» ο ΟΛΠ ο παλιός ταινιόδρομος φόρτωσης των λιπασμάτων στα πλοία, άρρηκτα συνδεδεμένος με το πρώτο λιμάνι της χώρας, θ’ αναπαλαιωθεί και θ’ ανακατασκευαστεί, προκειμένου να στεγάσει εκθεσιακό κέντρο, εστιατόριο, χωρητικότητας, περίπου 250 ατόμων και αναψυκτήριο.

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Αριθ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΜΤΕ/ ΔΠΑΝΣΜ/ 451141/44565/4516
Χαρακτηρισμός ως μνημείων του λιμενοβραχίονα Κράκαρη και του Ταινιόδρομου του εργοστασίου της Ανώνυμης Ελληνικής Εταιρείας Χημικών Προϊόντων (ΑΕΕΧΠ - Λιπάσματα Δραπετσώνας) που βρίσκεται στο φανάρι εισόδου του προλιμένα Πειραιά/Πύλη Ε1 («Μώλος Κράκαρη»), στο Δήμο Κερατσινίου -Δραπετσώνας, φερόμενης ιδιοκτησίας ΟΛΠ ΑΕ.
Αθήνα, 27 Νοεμβρίου 2017, Η Υπουργός,  ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ

Βιβλιογραφία-Πηγές:







Όνομα καταγραφέα*: Ηρακλής Φασουράκης, Μαρία Δανιήλ
Ημερομηνία καταγραφής**: 14-01-2018
* αυτός που εντόπισε/φωτογράφισε/αποδελτίωσε/κλπ.
**ημερομηνία που έγινε η καταγραφή/φωτογράφηση/αποδελτίωση/κλπ.
***οι φωτογραφίες και οι χάρτες συμπληρώνονται εκτός δελτίου και κάτω από αυτό.
Ευχαριστούμε για τη συνεισφορά σας στην καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς

 
ταινιόδρομος Κράκαρη, στο βάθος φαίνεται
τα ερείπια του εργοστασίου των λιπασμάτων Δραπετσώνας
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018


Το Λιμάνι σε σχέδιο γενικής διάταξης του 1947 κατά την
ολοκλήρωση των μεταπολεμικών επισκευών. Στη διάταξη
συνεχίζουν να εμφανίζονται προβλέψεις του προπολεμικού
σχεδίου οι οποίες δεν υλοποιήθηκαν (Αρχείο ΟΛΠ).
πηγή : https://perialos.blogspot.gr/2013/07/blog-post_5.html
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018


Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

μηχανισμός κινήσεως μεταφορικής ταινίας
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

μηχανισμός κινήσεως μεταφορικής ταινίας στην άκρη της προβλήτας
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

η οπή απο την οποία διοχετεύονταν οι μεταφερόμενοι σάκοι προς το πλοίο
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

μηχανισμός κινήσεως μεταφορικής ταινίας και πίσω όλη η διαδρομή του ταινιόδρομου
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

η διαδρομή του ταινιόδρομου
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

ταινιόδρομος
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

η διαδρομή του ταινιόδρομου και αριστερά το εργοστάσιο λιπασμάτων
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

σιδηροδρομική γραμμή ?
τα σακια πεφτα αραγε σε βαγονέτα πριν μπουν στο πλοίο?
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018
ταινιόδρομος Κράκαρη
Πηγή φωτο Ηρ.Φασουράκης, 14-01-2018

3 σχόλια:

  1. https://www.academia.edu/11317494/_%CE%91%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B6%CF%89%CE%BF%CE%B3%CF%8C%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B7_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%BF%CF%87%CE%AE._%CE%A3%CF%87%CE%B5%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CE%B6%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82_%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%84%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%A0%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%B1%CE%B9%CE%AC_Urban_revitalization_and_social_cohesion._Remapping_the_social_and_cultural_identity_of_Piraeus_in_greek_2013_?fbclid=IwAR227JEk7aCkeVd9N2_P0tlm7MCA_OVqFiIFTWx--E3OcOcIJFJkgStG150

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. https://www.syriza.gr/article/id/82292/Nina-Kasimath:-Gia-thn-katarreysh-toy-istorikoy-tainiodromoy-sto-mwlo-Krakarh-sta-Lipasmata.html#

    ΑπάντησηΔιαγραφή