Βιομηχανικό Δελτίο Απογραφής -
Ομάδα ΒΙ.Δ.Α. Καταγραφή
της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς. |
Όνομα: ΓΡΑΜΜΗ DECAUVILLE & ΕΝΑΕΡΙΟΣ LIVERTA ΑΠΟ ΜΕΣΟΝΗΣΙ-ΦΛΩΡΙΝΑ-ΠΙΣΟΔΕΡΙ |
Είδος: |
Αρχική Χρήση: |
Εξοπλισμός: |
Κατάσταση: |
Επανάχρηση: |
Περιοχή: ΜΕΣΟΝΗΣΙ-ΦΛΩΡΙΝΑ-ΠΙΣΟΔΕΡΙ |
Πληροφορίες: «Το σιδηροδρομικό δίκτυο τύπου Decauville συνέδεε
την εποχή εκείνη το σιδηροδρομικό σταθμό του Μεσονησίου με τα χωριά Μαρίνα,
Πέρασμα και Άλωνα. Στο χωριό Μαρίνα ο γαλλικός στρατός διατηρούσε το μεγαλύτερο
διαμετακομιστικό κέντρο στην περιοχή, με αεροδρόμιο και σιδηροδρομικό σταθμό.
Έτσι, τα εφόδια μεταφέρονταν από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στο Μεσονήσι πάνω
σε κανονική σιδηροδρομική γραμμή και στη συνέχεια προς το Μέτωπο πάνω σε
γραμμές τύπου Decauville. Στα Άλωνα, υπήρξε ένα τελεφερίκ που χρησιμοποιούταν
για τη μεταφορά εφοδίων προς το μέτωπο στο ύψος των Πρεσπών». Η διάνοιξη δρόμων, η κατασκευή έργων υποδομής και η
σιδηροδρομική γραμμή για το τρενάκι Decauville που εκτελούσε το δρομολόγιο
ΜεσονήσιΑλωνα, μαζί με το τελεφερίκ Liverta, είναι μερικά από τα έργα της
στρατιάς της Ανατολής στην περιοχή της Φλώρινας. Ο Α΄ παγκόσμιος πόλεμος
αποτελεί σταθμό στην ιστορία των σιδηροδρόμων, γιατί σε όλη την Ευρώπη
στρώθηκαν δίκτυα γραμμών πλάτους 0,60 μ. με μειωμένο όγκο και υψηλή
μεταφορική ικανότητα, σύλληψη του Γάλλου μηχανικού Paul Decauville
(1846-1922). Την περίοδο 1916-18 στρώθηκαν πολλά χιλιόμετρα δικτύων από τους
συμμάχους, για τις ανάγκες μετακίνησης και εφοδιασμού των στρατευμάτων τους.
Ένα από αυτά τα δίκτυα αποτελούσε και ο εναέριος σιδηρόδρομος (τελεφερίκ) ως
προέκταση της γραμμής Decauville Φλώρινας, ενώνοντας τον Άγιο Γεώργιο των
Αλώνων με την αγία Παρασκευή στο Πισοδέρι. Πηγή : ΧΡΥΣΟΥΛΑ
Χ. ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟΥ, «ΟΙ ΣΙ∆ΗΡΟ∆ΡΟΜΙΚΟΙ
ΣΤΑΘΜΟΙ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ – ΦΛΩΡΙΝΑΣ», Φλώρινα 2018 Decauville network and cable car in Alona At the time, the
Decauville-type train network linked Messonissi station to the villages of
Marina, Perasma and Alona. At Marina, the French army had its largest
logistics center in the region, comprising an airfield and a railway
station. Thus, supplies from the port of Thessaloniki arrived by normal
rail in Messonissi in order to be then routed to the front using Decauville
type trains. In Alona, a cable car was used for transport to the
heights of Prespes. Today, very few traces (stone foundations) still
testify to the existence of this railway network. Πηγή : Remains of the Army of the East in Northern Greece
|
Βιβλιογραφία-Πηγές: ΧΡΥΣΟΥΛΑ Χ. ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟΥ, «ΟΙ ΣΙ∆ΗΡΟ∆ΡΟΜΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ – ΦΛΩΡΙΝΑΣ», Φλώρινα 2018 Remains of the Army of the East in Northern Greece Ένα χάδι από την Φλώρινα = Une caresse de Florina : στρατιά της Ανατολής 1916-1918 = Campagne d' Orient 1919-1918 / 5ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας ; επιμέλεια έκδοσης Παρασκευή Γκόλια, Στέλλα Κασίδου Στρατιωτική Επιθεώρηση ΣΕΠ-ΔΕΚ 2014. Πολλές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα ντεκοβίλ που στήθηκαν τότε καθώς και τα τελεφερίκ από σελίδα 31 και μετά σε άρθρο του Δημήτρη Ι. Παπαδημητρίου, πρώην Προϊστάμενου Υπηρεσίας ΟΣΕ, στην έκδοση από την ιστοσελίδα του ΓΕΣ |
Όνομα καταγραφέα*: ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΣΜΑΡΑΓΔΗ, ΗΡΑΚΛΗΣ ΦΑΣΟΥΡΑΚΗΣ |
Ημερομηνία καταγραφής**: 18-09-2020 |
* αυτός
που εντόπισε/φωτογράφισε/αποδελτίωσε/κλπ. Ευχαριστούμε για τη συνεισφορά σας
στην καταγραφή της ελληνικής βιομηχανικής κληρονομιάς
|
σταθμός Μεσονησίου ,Πηγή : Ο Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου (Salonique à Monastir) και ο σιδηροδρομικός σταθμός του Μεσονησίου |
Ίσως να μην είναι ακριβώς από την περιοχή άλλα η φωτό δείχνει χαρακτηριστικό εναέριο τροφοδοσίας προμηθειών, Πηγή : Στρατιωτική Επιθεώρηση ΣΕΠ-ΔΕΚ 2014. Πολλές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα ντεκοβίλ που στήθηκαν τότε καθώς και τα τελεφερίκ από σελίδα 31 |
βάθρα σιδερένιας γέφυρας γραμμλης Decauville πριν φτάσουμε στην αρχή του εναέριου, λίγο πριν τα Άλωνα, Πηγή : Remains of the Army of the East in Northern Greece |
Πηγή : Μεκάσης Δημήτρης, «Το τρενάκι Decauville και το τελεφερίκ Liverta», Εταιρία, τχ. 17-18 (Δεκέμβριος 1994), σ. 27-33 |
Πηγή : Μεκάσης Δημήτρης, «Το τρενάκι Decauville και το τελεφερίκ Liverta», Εταιρία, τχ. 17-18 (Δεκέμβριος 1994), σ. 27-33 |
Όλη η διαδρομή από το Μεσονήσι μέχρι το Πισοδέρι βασισμένη στην μαρτυρία του κου Μεκάσης Δημήτρης, «Το τρενάκι Decauville και το τελεφερίκ Liverta», Εταιρία, τχ. 17-18 (Δεκέμβριος 1994), σ. 27-33 υπό-χάρτης ΒΙ.Δ.Α.ς |
Συγχαρητήρια. Αναλυτικότατη και ενημερωτική η περιγραφή σας
ΑπάντησηΔιαγραφή